A
keresztény nők oktatása a középkorban
A
középkort időben elhelyezni elég nehéz művelet, mert több felfogás áll a
köztudatban, többféleképpen is behatárolható ez a korszak. Ezen időszak
nagyjából ezer évet foglal magában, amely idő alatt átalakult mind
kultúrájában, mind szellemiségében. A vallás erősen felértékelődik és a
világias szellem megvetendővé válik. (Prohászka,
2004)
A
középkorra jellemző irányadó eszme a kereszténység. A keresztény ember legfőbb
törekvése, hogy halhatatlan lelkét tökéletesítse. A múlandó test és elme
háttérbe szorul, nem fontos, az életben tett cselekedetek a lélek és szív
tisztulására irányul. Az emberi lét lényege az ártatlanság, önzetlenség,
békesség, szeretet, önfeláldozás, szegénység. Fontos a család és az állami
feljebbvalók tisztelete, de a legfőbb érték Isten szeretete, hiszen Isten
országa örök. (Finánczy, 1926)
Első
sorban, forrásként Szent Jeromos: Levél Laetához című írás részletét használtam,
emellett főként Finánczy Ernő: A középkori nevelés története című művet
használtam. Szent Jeromosnak számos írásos bizonyítékot köszönhet az utókor a
középkor egyes fontos pillanatairól. Rengeteg írott hagyatéka, mellyel betekintést
enged a kor hétköznapjaiba, fontosabb pillanataiba, politikai, tudományos és
vallásos életbe, a történelem megismerésében hihetetlen fontosságú az utókor
számára. Élettapasztalatai és műveltségének mértéke feltűnik az általam
olvasott levélben is. Krisztus katonájaként terjesztette a hitet, melyben mély
meggyőződést tanúsított, melyek nagymértékben befolyásolták a mások számára írt
levelek tartalmát. (Babura, 1926)
A
kereszténység eszméi átszövik a nevelés és tanítás egészét. A korban a nők
helyzete átértékelődik. Mint embernek, neki is hasonlóan jó keresztényként kell
élnie, mint a férfiaknak és ennek érdekében változások történtek a nevelésben.
A nők egy része tanulhatott olvasni
és írni az apácakolostorokban, melyek hasonlatosak voltak a szerzetesi
kolostorokhoz. Az apácák kemény és önzetlen munkával segítettek a rászorulókon,
vették ki részüket a nevelésből. Hasonlóan szigorú életvitel és napirend várt
rájuk a kolostorokban, rend és fegyelem, a világi értékektől, érzésektől távol.
Neveltetésük része volt az ének és írás tanulása mellett, bizonyos fokú latin
ismeretek tudása, a quadrívium némely ágával is foglalkoztak. Világi nők
körében is adódtak műveltek, akik monostorokban tanultak, majd későbbi időkben,
a lovagiasság egyre szélesebb körben történő terjedésekor, a leányokat lovagi
udvarokba adták tanulni, ahol a vár úrnője volt felelős a nevelésért, de a
tényleges munkát a nevelőnő végezte. Feladata volt, hogy védje a lány
erkölcseit, és megtanította neki az úri hölgyektől elvárt viselkedést, műveltségeket.
Fontos volt, hogy a leány megtanulja az illem minden fontos mozzanatát és a vár
vezetését, azon belül megtanuljon főzni és kézimunkát végezni. (Finánczy, 1926)
Egy
úri leánynak összességében az élet több területéhez is értenie kellett legalább
kis mértékben, mialatt mértékletességet, szerénységet és önuralmat tanúsít, nem
enged a csábításoknak, őrzi erkölcseit, mindig illendőn és jól nevelten
viselkedik. Mindezen ismeretek elsajátítása hosszú évek munkája és már
kisgyermekkorban elkezdődik a felkészítés, hogy erényes keresztény váljék a
leányból, majd később tovább örökíthesse mindazokat, melyeket fáradtságos
munkával megtanítottak neki. Bár annak ellenére, hogy a rengeteg munka, és
bizonyítás, hogy a nők is képesek hasonló eredményekre, mint a férfiak, mégsem
vettem észre, hogy megváltozott volna a nőkhöz való viszonyulás. Elismerték
ugyan az apácák munkásságát.
A
női nevelés kemény munkájáról írt Szent Jeromos a levelében, melyben
felvázolja, hogy milyen nevelésben kell részesíteni egy leányt, akit Krisztus
jegyesének szánnak már a kezdetektől. Azért választottam a Laetához írt
levelet, melyet Finánczy Ernő is megemlít „A középkori nevelés története” című
művében, mert valós képet nyújt a módszerekről és elvárásokról. A levélen
keresztül megismerhetjük, hogy milyen elvárások fűződtek egy apácához, és
milyen életet kellett folytatnia a mennybe jutás érdekében.
Az
első, amit érdekesnek találtam a levélben, az az oktatás módszere volt, melynek
lényege, hogy a gyermek, játékos módon tanulja meg és szeresse meg a betűket.
Szent Jeromos külön módszereket javasol életkortól függően, mely felismerés
azért érdekes, mert a korban nem értékelték a gyermekkort, a korabeli képeken
is alacsony felnőttként festették meg őket. Emellett a levél inkább a jutalmat
és motivációt említi büntetés helyett, pedig a korban jellemző volt, hogy verés
társult a tanítás mellé.
A
levél írója egy igazán összetett oktatási tervet vázolt fel, amely határozott,
megfontolt és a hatékony tanulásra irányult. A levél alaposságának bizonyítéka,
hogy nem csupán a módszereket sorolja, hogy miket cselekedjen a nevelő
helyesen, hanem magyarázatot nyújt az okokra, hogy miért azon a módon kell
oktatni és milyen eredményt kell elkerülni vagy milyen eredményt kell elérni.
Emellett többször is él hasonlatokkal és példákkal, hogy kire kell hasonlítania
a leánynak és a nevelőjének és milyen példaképeket kell elkerülnie.
A
levélből bizonyítást nyer, hogy a család tisztelete és szeretete szintén fontos
szerepet kell, hogy játsszon az ember életében, emellett tisztában kell lennie
az állam fontos tagjaival, irányukban szintén tiszteletet kell mutatnia.
Szent
Jeromos említést tesz a külső elvárásokról, melyekből kiderül, hogy a
külsőségek semmilyen mértékben nem játszhatnak szerepet egy olyan leány
életében, ennél fontosabb a lelki üdvösség és tisztaság. Mindez azt bizonyítja,
hogy a leánynak példát kell mutatnia, hogy milyen az igaz és legfőbb hívő, aki
Istennek szenteli életét az örök üdvözülés érdekében.
A
szigorú szabályok és mértékletesség az egész életét végig kell kísérnie a
leánynak, mert nem csak a személyiségét és külsejét kell megfelelően formálni,
hanem testének egészét. Az evés szabályozásán kívül a fürdőzésnek is meg kell,
hogy legyen helye és módja, idejét tekintve pedig a lehető legritkábban.
Viszont nem élhet csupán a keresztény elvárások hittétele szerint, hisz
emberként szükségletei megkövetelik, hogy ritkán engedményekkel járuljanak
hozzá egészségéhez, ám ezek az engedmények mai szemmel nézve elfogadhatatlanok,
de a korhoz viszonyítva talán már modern felfogás szövi át a levelet azáltal,
hogy a biológiai szükségletek is szem előtt tartja.
A
krisztusi szűz lelkének tisztán tartásához el kell őt különíteni a világi
népektől, hogy ne láthassa meg a világ azon oldalát, amely a sajátjával több
szempontból ellenkezik. Ez az elszigetelés biztosítja, hogy a nevelés a lehető
leghatékonyabb legyen, hogy esélye se legyen a keresztény hitélet által
elfogadott tételekkel ellenkező viselkedést, életet látni, tapasztalni.
Mikor
Szent Jeromos levelében felsorolja, hogy a leánynak milyen tudásra van
szüksége, akkor azzal ellent mond annak, hogy az ész és tudás nem fontos,
csupán a lélek tisztasága számít. Hiszen miért kell megtanulnia például a
prófétákat, miért nem elég meghallgatnia a történeteket, majd a lényeget
tudnia? Miért fontos tudnia írni és olvasni, miért nem elég, ha felolvassák
neki a történeteket? A levélből természetesen kiviláglik, hogy a lélek tisztán
tartása a legfontosabb, ez abban is megnyilvánul, hogy több módszert sorol fel
arra, hogy hogyan tartsák távol a világi dolgoktól, hogyan őrizzék meg lelkének
üdvösségét.
A
levélből olyan szemlélet árad, mintha nem egy
szabad akarattal rendelkező személyről szólna az írás, hanem egy tudattalan lényről,
akinek személyiségét kötelességük saját értékeik szerint formálni és nevelni
csupán a biológiai szükségleteket szem előtt tartva, mely csupán az életben
maradásra terjed ki, nem pedig az egészséges életvitelre. Olyan elvárásokat
fordítanak felé, melyek meggátolják, hogy szabad akarattal vagy véleménnyel
rendelkezzen.
Finánczy Ernő így fogalmaz: „Minden, ami fiatal
leányoknak oly kedves: játék és zene, séta és társalgás tiltva van annak, aki
Istennek ajánlotta fel magát.” (Finánczy Ernő: A középkori nevelés története, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda,
Budapest 307.old). Nagyra becsülöm Finánczy Ernőnek ezt a munkásságát, és nagy
örömmel olvastam könyvét, melyben alaposan és több szempont mentén végigjárja a
középkori nevelés sajátosságait, ám ezzel a mondatával nem értek egyet, hiszen
a leánynak nem adtak választási jogot, hogy tudatosan eldönthesse, hogy
szeretné-e azt az életet, melyre rákényszerítették szülei, avagy nevelői.
A levél részleten keresztül betekintést lehet nyerni a
vallásközpontú középkorba, ahol pontosan meg volt határozva, hogy mi az érték,
el lehetett választani a jót a rossztól. A nők helyzete bizonyos fokig javult
azzal, hogy kaptak jogokat, melyek, mint embert őket is megilleti, emellett nagyobb szabadságot ám ezek
korlátozottak és még mindig szigorú szabályok által kötöttek. A világ nem sokat
változott, csak megváltoztak a célok és módszerek.
Források:
Babura
László (1926): Szent Jeromos élete,
Szent István Társulat Kiadása, Budapest URL:
http://www.ppek.hu/konyvek/Babura_Laszlo_Szent_Jeromos_elete_1.pdf
Utolsó letöltés: 2015.05.10.
Finánczy Ernő (1926): A középkori nevelés története, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda,
Budapest
URL:
http://mtdaportal.extra.hu/books/finaczy_erno_a_kozepkori_neveles_tortenete.pdf
Utolsó letöltés: 2015.04.22.
Mészáros
István – Németh András – Pukánszky Béla (2006): Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény, Osiris Kiadó, Budapest
Prohászka
Lajos (2004): Az európai középkor,
reneszánsz és a 16. század neveléstörténete, Prohászka Lajos egyetemi
előadásaiból II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen
URL:
http://mek.niif.hu/04100/04154/04154.pdf
Utolsó letöltés: 2015.04.08.
Pukánszky
Béla – Németh András (1996): Neveléstörténet,
Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Buadapest
URL:
http://mek.oszk.hu/01800/01893/html/
Utolsó letöltés: 2015.03.26.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése